dinsdag 21 oktober 2008

Hoi Nederland









Het is eventjes geleden dat jullie van ons gehoord hebben via de blog.

Ik heb ook het idée dat dit een lang bericht kan worden, en normaal gesproken haak ik al af met lezen als ik een lang stuk tekst (op een blog) moet lezen dus ik waarschuw jullie al vast.

Loes en Joey

Vorige week zijn Loes en Joey vier dagen bij ons geweest. Het was erg leuk, zij hebben e.e.a. in en rondom LA bekeken en in het weekend hebben we vooral relaxte dingen gedaan zoals naar de markt, bbqen, lunchen….weer eten, naar de film etc. Het was heerlijk om lekker Nederlands te lullen en gesprekken te hebben met vrienden (die je gewoon al kent). Bedankt Loes en Joey voor de gezelligheid!

Werk

Ondertussen ben ik al weer meer dan een maand aan het werk en Andrew zit volop in zijn studie. Het is een heel ander leven dan 1.5 maand geleden. Vooral Andrew is heel druk, hij heeft altijd wel iets te lezen voor z’n studie en heeft twee avonden per week les en op woensdagavond werkt hij dus di,wo en Donderdagavond zien we elkaar niet. Gelukkig heb ik tussen de middag een uur pauze en kan ik naar huis lopen en dan kletsen we vaak even bij. Mijn baan bevalt heel erg goed, beter dan verwacht zelfs. Ik heb uitlopende taken en werk voor verschillende professoren wat het ook afwisselend maakt. Het is erg goed voor mijn Engels, ik leer dagelijks woorden bij. Soms maakt het het ook wel lastig, bijvoorbeeld als ik moet notuleren of zoals vandaag een brochure moet schrijven, dan heb ik nog te weinig feeling voor goedlopende zinnen en krijg ik niet alles mee wat er gezegd wordt, ook omdat het allemaal over het psychology vakgebied gaat. De sfeer op het werk is goed ook al merk ik wel echt cultuurverschillen:

  • Beetje ‘ouwehoeren’ gebeurd niet echt, het is allemaal wat serieuzer.
  • Het is moeilijker om elkaar echt te leren kennen, het is vooral een ‘hey, how are you? Good, how are you?’ cultuur. Wat ik sowiezo niet begrijp want zo kun je wel aan de gang blijven. Soms steek ik gewoon van wel met iets want ik wil dat oppervlakkige graag doorbreken.
  • Vakantiedagen: Eigenlijk wil ik het daar niet over hebben maar het is triest, ik heb voor Amerikaanse begrippen veel vakantiedagen, 10 per jaar (ja, tell me about it..). En het is ook nog eens zo dat je die per maand op bouwt (6.5 uur per maand).
  • Contract: Laatst had ik een HR orientatie dag en toen bleek dat iedereen (behalve het onderwijsend personeel) een ‘at will’ contract heeft. Dat wil zeggen dat ze elk moment kunnen zeggen, sorry einde baan..en ik kan dat ook. Gelukkig is de sfeer hier anders en zullen ze dat niet zo snel doen..maar toch.

Smallgroup

Zoals we in Amsterdam een smallgroup hadden op woensdag zijn we hier ook gestart met een church group. We merkten dat veel mensen niet echt een kerk hadden gevonden en hebben besloten zelf iets te beginnen. Afgelopen zondag hadden we onze eerste bijeenkomst in ons huis. Er waren 11 mensen en ik heb gekookt en we hebben besproken hoe we dit willen aanpakken. We komen nu elke zondagavond bij elkaar, telkens in een ander huis, met eten en telkens iemand anders die iets voor de avond voorbereid. Het was een leuke groep mensen bij elkaar en deze week vroegen al meer mensen of ze nog erbij kunnen. We beginnen steeds meer contacten op te bouwen en vriendschappen langzamerhand te ontwikkelen. Bij de smallgroup zitten een aantal meiden waar het goed mee klikt. Ik vind het wonen bij de universiteit erg leuk, je hebt je privacy maar als je een praatje wil maken of iets wil doen zijn er altijd wel mensen in de buurt. Het is ook leuk dat de meesten voor de studie hier naar toe zijn verhuist, zij zoeken dus ook nieuwe vriendschappen en delen het ‘ver van huis zijn’.

Volgens mij was dit het voor nu, ik vergeet vast een hele boel maar dat komt later dan wel weer.

Geen opmerkingen: